13.2.09

ppsmi



hello...

kemarin guru2 ppsmi terpaksa buat mikro teaching dan diselia oleh mentor masing2. hmm... ikhlas cakaplah, saya sebenarnya tidak nampak keberkesanan pengajaran matematik dan sains dalam bahasa inggeris. lebih banyak kesan bruk dari kesan baik. kasihan anak2 kampung yg jauh di pedalaman terpaksa menjawab peperiksaan dalam bahasa inggeris, buat rujukan dalam bahasa ingggeris, walhal bahasa melayu juga belum begitu dikuasai.

bukan saja murid yang jadi mangsa, malah ramai juga guru2 yang terkial2 menyampaikan pengajaran dalam bahasa asing ini. tahun lepas guru2 ppsmi kena menduduki ujian tahap profisiensi bahasa inggeris, dan keputusannya sangat mengecewakan. malas saya mau komen banyak, tapi bukan bikin bersemangat, bikin meluat ada lagi. karut saja semua ini. patutkah tiada seorang pun lepas tahap 2, dan yg tidak hadir pun ada result?

kalau mau buat pengajaran math dan sains dalam bahasa inggeris pun biarlah kumpulan pelajar terpilih saja bah... dan sekolah terpilih. orang jepun, cina, thailand pun maju tanpa perlu menggunakan bahasa inggeris. bah cukup dulu lah...

2 comments:

ace said...

ppsmi...isu hangat ketika ini. bukan saja di peringkat sekolah, malah di peringkat nasional. sampai ada yang buat demonstrasi untuk menghentikan program ini. tapi sebarang keputusan mesti ada rasionalnya.

ada betulnya cakap sensei tu...

tapi sya agak musykil kenapa dia org sibuk berdebat tentang ppsmi ni..siapa kah yang dia org 'consult' untuk buat keputusan???

-Pernahkah guru2 yg mengajat math, sains, teknikal dan bahasa inggeris terlibat dalam round table discussion?

-pernahkah pelajar2 ditanya mengenai program ni?

-Atau program ni hanya memberi keuntungan kpd org2 tertentu saja?

Walau apapun keputusan kerajaan,jutaan ringit sudah dilaburkan untuk melaksanakan program ni...

anda buatlah penilaian sendiri..

Anonymous said...

heheh... ya la