23.6.10

Happy Father's Day

What Makes a Dad?
God took the strength of a mountain,
The majesty of a tree,
The warmth of a summer sun,
The calm of a quiet sea,
The generous soul of nature,
The comforting arm of night,
The wisdom of the ages,
The power of the eagles in flight,
The joy of a morning in spring,
The faith of a mustard seed,
The patience of eternity,
The depth of a family need,
Then God combined these qualities,
And there was nothing more to add,
He knew his masterpiece was complete,
And He called it – Dad.

Author unknown

18.6.10

40,506 ditawar tempat pengajian IPTA

PUTRAJAYA 17 Jun – Seramai 40,506 daripada 61,228 pemohon lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan matrikulasi ditawarkan mengikuti pengajian peringkat ijazah pertama di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) bagi sesi akademik 2010/2011.

Keputusan itu menunjukkan sebanyak 82.3 peratus daripada 49,234 pemohon yang mencapai kelayakan minimum diberi tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke IPTA.

Ketua Pengarah Pengajian Tinggi, Datuk Dr. Radin Umar Radin Sohadi berkata, daripada jumlah itu, 28,663 orang atau 70.7 peratus adalah bumiputera, 9,569 (23.6 peratus) calon Cina dan 2,304 (5.7 peratus) calon India serta lain-lain.

Menurutnya, seramai 22,967 (56.7 peratus) adalah calon aliran sains manakala 17,539 (43.3 peratus) merupakan calon sastera.

Kata beliau, keputusan permohonan kemasukan ke IPTA bagi program pengajian lepasan STPM dan setaraf boleh disemak mulai pukul 12 tengah hari esok (18 Jun) melalui laman web http://jpt.uum.edu.my, http://www.jpt.utm.my dan http://upu.mohe.gov.my.

Status keputusan permohonan kemasukan ke IPTA juga boleh disemak melalui hotline (03-88835858), helpline (03-88835848) atau sistem khidmat pesanan ringkas (SMS) ke 15888 dengan menaip UPU RESULT diikuti nombor kad pengenalan.

Radin Umar berkata, semua IPTA akan mengeluarkan surat tawaran rasmi kepada calon yang berjaya mulai 19 Jun dan calon perlu mengesahkan penerimaan tawaran sebelum 24 Jun melalui laman web IPTA berkenaan.

Katanya, calon yang gagal menerima tawaran pula boleh mengemukakan rayuan melalui aplikasi e-rayuan melalui http://upu.mohe.gov.my dalam tempoh 10 hari selepas keputusan rasmi diumumkan.

‘‘Keputusan pemilihan rayuan adalah tertakluk kepada kekosongan tempat mengikut program pengajian di IPTA.

‘‘Jika tiada sebarang jawapan diterima dari IPTA sehingga 31 Julai 2010, maka rayuan mereka dianggap gagal,” katanya.

Beliau berkata, semua pemohon yang mendapat keputusan purata nilai gred kumulatif (PNGK) 4.00 berjaya memasuki IPTA tetapi bukan semua daripada mereka ditawarkan pilihan pertama.

‘‘Keputusan tawaran juga bergantung kepada 10 peratus markah kokurikulum. Pemohon yang bagus mungkin tidak mendapat tawaran untuk kursus pilihan pertama mereka sekiranya mereka memohon kursus kompetitif di universiti yang terletak di Lembah Klang.

‘‘Terdapat 2,088 pemohon yang mendapat keputusan PNGK 4.00 dan 404 orang telah ditawarkan tempat di Universiti Sains Malaysia dan bakinya ke universiti lain,” katanya.

sumber: utusan malaysia-18.6.2010

Ibu bapa tuntut layanan istimewa

INSTITUSI pendidikan di negara maju kini berdepan krisis serius apabila ramai pihak terutama ibu bapa mula mempertikaikan kemampuan guru dan institusi pendidikan mendidik anak mereka.


PERLU BERSEDIA...graduan yang mengambil keputusan menjadi pendidik harus bersedia menghadapi pelbagai tekanan dalam dunia kerjaya.

CUBA FAHAMI...ibu bapa perlu bersikap rasional dan cuba memahami masalah dihadapi guru serta anak di sekolah.

Soal keupayaan dan kelayakan turut dipersoal sekali gus memberi tanggapan buruk terhadap kerjaya golongan itu yang sebelum ini dianggap terhormat di kalangan masyarakat.


Meskipun mereka cuba mempertahankan pendirian dengan menyatakan masih mampu memberi perkhidmatan terbaik, kebanyakan ibu bapa dan masyarakat tetap tidak berpuas hati dan menganggapnya sebagai janji kosong.


"Bagaimana kami mahu percaya sedangkan anak-anak merungut guru di kelas kurang beri perhatian, tidak menyemak buku dan gemar menghabiskan masa menyelesaikan masalah peribadi? "Perlukah kami percaya kata-kata mereka?" kata seorang ibu yang berang apabila anaknya yang berusia 12 tahun menceritakan keadaan yang berlaku di sekolah.


Krisis pendidikan itu bukan saja disebabkan rasa tidak puas hati kepada guru malah kemudahan di sekolah berat sebelah terutama kepada golongan kurang berkemampuan. Bagaimanapun, kekalutan dan ketegangan itu ditangkis sebahagian pakar pendidikan yang menganggap ibu bapa terlalu menuntut layanan istimewa daripada institusi pendidikan.


Mereka menganggap guru terlalu dibebankan dengan tanggungjawab lain namun tiada siapa prihatin sebaliknya hanya tahu membuat tuduhan melulu.


Pakar pendidikan Pusat Statistik Pendidikan Kebangsaan Amerika Syarikat, William Hussar, berkata ibu bapa dan masyarakat terlalu mendesak, inginkan kesempurnaan dan gagal memahami masalah orang lain.


"Mereka mahukan yang terbaik tapi jangan biarkan keinginan itu terlalu menguasai diri malah tiada sesiapa yang sempurna.


"Guru manusia biasa yang ada pelbagai masalah. Mereka mahu memberikan komitmen tapi kadang kala bukan semua mampu memenuhinya. "Tidak adil hanya kerana masalah itu mereka perlu menerima kecaman dan dihentam tanpa peluang membela diri," katanya.


Meskipun sikap masyarakat negara maju lebih terbuka, ada segelintir enggan menerima penjelasan dan menjadikan isu sedia ada lebih panas.

Memburukkan keadaan apabila isu taraf institusi turut diheret dengan ibu bapa melabelkan sekolah awam sebagai tidak profesional berbanding swasta.

Menurut Hussar, perbandingan itu bukan saja akan melemahkan semangat guru dan menjatuhkan standard institusi awam tapi memburukkan lagi keadaan.


"Apabila taraf institusi dipertikaikan, komitmen guru akan tergugat, tiada keadilan, kualiti pembelajaran merosot sekali gus merencat segala usaha direncanakan selama ini.


"Sepatutnya, semua pihak bekerjasama untuk mengatasi kemelut ini kerana jika tidak ditangani segera, ia akan meninggalkan impak lebih parah kepada masyarakat dan negara," katanya.


Pada masa ini, Amerika Syarikat (AS) mempunyai 3.2 juta tenaga pengajar pelbagai institusi dan lebih separuh daripada mereka mempunyai kelayakan tinggi seperti profesor dan pensyarah manakala ada juga berpengalaman luas seperti bekas guru.

Menurut Hussar, meneliti kelayakan sedia ada, tidak mungkin timbul pertikaian mengenai kemampuan guru mendidik pelajar dan beranggapan isu berkenaan sengaja diperbesarkan.


"Apabila isu remeh diperbesarkan, ia pasti menyebabkan keseluruhan institusi guru dipersalahkan.


"Jika ada masalah, berbincang secara berhemah, tidak perlu tuduh menuduh atau melakukan provokasi kerana tiada siapa yang sempurna," katanya.


Bagaimanapun, kenyataan itu dibidas pakar kajian sosial dan pendidikan, Dr George Capple yang menganggap Hussar terlalu membela guru dan tidak mahu memahami masalah dihadapi pelajar, ibu bapa dan masyarakat.


"Kenyataan itu berat sebelah. Salahkah jika ibu bapa dan masyarakat mahukan pendidikan berkualiti.


"Ibu bapa dan masyarakat bukan mahukan kesempurnaan tapi komitmen.


"Malangnya guru lalai dan sibuk dengan agenda peribadi sehingga mengabaikan tanggung jawab mendidik pelajar," katanya.

Sumber: metro-18.6.10